مجموعه توسکا شما را به دنیای محصولات برنج دعوت می نماید.

خرید عمده ضایعات برنج خوراکی از شمال

آنچه در این مقاله میخوانید...

ضایعات برنج خوراکی چیست؟انواع ضایعات برنج خوراکیکاربرد ضایعات برنج خوراکیقیمت ضایعات برنج خوراکی

تاجران برنج ایرانی، کارخانه های تولیدی خوراک دام و طیور، کارگاه های تولیدی آرد برنج، شرکت های تولیدی ماکارونی و … که قصد خرید عمده ضایعات برنج خوراکی از شمال را دارند لطفا جهت دریافت قیمت روز این نوع برنج و میزان موجودی آن با مدیر فروش مجموعه “برنج توسکا” تماس حاصل فرمایید.

ضایعات برنج خوراکی چیست؟

ضایعات برنج خوراکی چیست؟

برنج سفید که از کارخانه برنجکوبی خارج می شود (برنج پالول یا تک الکه یا کارخانه ای ) جهت رسیدن به بهترین کیفیت ممکن و برای اینکه مشتری پسند باشد، بایستی وارد دستگاه سورتینگ شده تا کاملا تمیز و پاک گردد. دستگاه سورتینگ برنج وظیفه جداسازی برنج های ناسالم از برنج سالم را دارد (از نظر رنگ برنج). به این دانه های ناسالم اصطلاحا “ضایعات برنج خوراکی” یا دور ریز برنج می گویند.
طبق آمار و به طور کلی تقریبا ۱% از هر کیلوگرم برنج سفید کارخانه ای حاوی ضایعات است. مثلا در یک تن برنج سفید تقریبا ۱۰ کیلوگرم ضایعات توسط دستگاه سورتینگ از آن استخراج می شود.

انواع ضایعات برنج خوراکی

اگر شما یک مشت از برنج سفید کارخانه ای را بردارید و آن را به دقت بررسی کنید آنگاه متوجه خواهید شد که بعضی از دانه های برنج از بقیه دانه ها متمایز هستند.

مهمترین ضایعات برنج خوراکی شامل موارد زیر می باشند:

  1. دلک یا شاهک: برخی از کشاورزان در انتخاب بذر دچار اشتباه می شوند و بذرهای ناخالص را انتخاب می کنند. بعد از برداشت شالی و تبدیل آن به برنج سفید مشاهده می شود که بعضی از دانه های برنج کوتاه تر و چاق تر هستند. به این نوع دانه‌ها دَل، دَله، دَلک، شاهک، قلوه یا نرک می گویند که یکنواختی و یکدست بودن برنج ها را برهم می زند.

    انواع ضایعات برنج خوراکی

  2. سفیدک: در برخی موارد بعد از تبدیل شالی به برنج سفید دیده می شود که برخی از دانه ها هم شکل و هم قالب با برنج هستند ولی به اصطلاح رنگ گچی دارند. این همان سفیدک است. در واقع سفیدک حاصل برداشت دانه های شالی نارس برنج می باشند.
    دلایل زیادی می تواند باعث نارس بودن دانه های شالی شوند ولی مهمترین علت بخاطر وجود کرم های ساقه خوار است که مانع رشد شالی ها می شود و باعث پدیدار آمدن شالی های نارس و در نتیجه برنج های سفیدک می شوند.
    برنج های سفیدک خیلی راحت در آب گرم حل شده و در نتیجه باعث چسبندگی و شل شدن دانه های برنج به هنگام پخت می شوند. در نتیجه کیفیت پخت برنج را به شدت کاهش می دهند.
  3. خال: در حد فاصل زمانی بین برداشت شالی تا تبدیل آن به برنج سفید ممکن است به دلایلی برخی از دانه های شالی در معرض نم و رطوبت قرار بگیرند. از طرفی خشک نشدن صحیح و کامل شالی ها در خشک کن های کارخانه های شالیکوبی مزید بر علت می شوند تا شالی مرطوب بعد از تبدیل زرد رنگ شده و بوی نا یا بوی رطوبت بدهد. این دانه های زرد را خال می گویند.

کاربرد ضایعات برنج خوراکی

شاید برای خیلی از افراد سوال باشد که این ضایعات چه کاربرد و استفاده ای می تواند داشته باشد.
جالب است بدانید که افراد و کارخانه های زیر جهت خرید عمده ضایعات برنج خوراکی از شمال در طول سال با یکدیگر رقابت دارند (بخاطر کمبود ضایعات در بازار و بخاطر قیمت پایین آن):

کاربرد ضایعات برنج خوراکی

  • کارخانه آرد برنج: بعد از خرید عمده ضایعات برنج خوراکی، ابتدا ان را تمیز کرده و بعد از شستن و خشک کردن آنها را به آرد [برنج] تبدیل می کنند.
  • شیرینی پزی ها: بسیاری از شیرینی پزی ها در سرتاسر ایران خواهان ضایعات برنج خوراکی هستند. زیرا آنها می توانند ضایعات را به آرد برنج تبدیل کرده و از آرد برای پخت انواع شیرینی استفاده کنند. لازم به ذکر است که شیرینی پزی ها ابتدا ضایعات برنج خوراکی را پاک می کنند و سپس شسته و خشک کرده و در نهایت از آن آرد درست می کنند. ضایعات برنج تمیزشده هیچ مورد یا مشکلی برای انسان ندارد.
  • کارخانه تولید ماکارونی: این کارخانه های همانند موارد فوق از ضایعات برنج خوراکی برای تبدیل به آرد برنج استفاده میکنند و سپس از آن در تولید ماکارونی استفاده می کنند.
  • کارخانه تولید خوراک دام و طیور: این کارخانه ها عموما از ضایعات برنج خوراکی درجه دو برای تولید خوراک دام و طیور استفاده می کنند. ضایعاتی که این کارخانه ها خریداری می کنند نیازی به تمیزکاری ندارند.
  • و…

قیمت ضایعات برنج خوراکی

قیمت ضایعات برنج خوراکی

قیمت مشتقات برنج از قبیل ضایعات برنج خوراکی، سبوس برنج، آرد برنج، نیم دانه برنج، سرلاشه برنج و… بستگی به قیمت برنج کامل دارد. زمانی که تقاضا برای برنج بیشتر شود قیمت برنج بیشتر شده و به دنبال آن قیمت ضایعات برنج خوراکی، نیم دانه برنج، سرلاشه برنج و… افزایش می یابد.
به طور کلی قیمت ضایعات برنج همیشه کمتر از قیمت سایر مشتقات برنج (بجز نرمه برنج) است.

پیشنهاد می شود برای خرید عمده ضایعات برنج خوراکی از شمال ابتدا مراکز فروش قابل اطمینان در شمال را شناسایی کرده و سپس اقدام به خرید نمایید. جهت مشاوره و پاسخگویی به سوالات لطفا با مدیر فروش در ارتباط باشید

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا حالا کسی رأی نداده! اولین نفر باشید.

بازرگانی برنج توسکا

برای مشاوره و سفارش روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و سفارش

راه های ارتباطی

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مدیر فروش: علی ملائی

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 09119055998

شماره تماس: 09354371643

پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

تلگرام: tooskarice@

اینستاگرام: tooskarice@

ایمیل: tooskarice@gmail.com

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.