مجموعه توسکا شما را به دنیای محصولات برنج دعوت می نماید.

قیمت برنج بینام کشت اول در جویبار

آنچه در این مقاله میخوانید...

برنج بینام چیست؟تفاوت برنج کشت اول و دوم بینامقیمت برنج بینام کشت اول در جویبار

برنج بینام چیست؟ قیمت برنج بینام یا بهنام یا امراللهی کشت اول در جویبار چقدر است؟ تفاوت برنج بینام کشت اول و کشت دوم چیست؟ تفاوت قیمت این دو نوع برنج چقدر است؟ چگونه برنج بینام را از کشاورز بخریم؟ با ما همراه باشید.

برنج بینام چیست؟

برنج بینام که با نام های دیگر از جمله برنج بهنام یا برنج امراللهی شناخته می شود یکی از برنج های زود رس و کم محصول است که منشا آن شهرستان جویبار می باشد. برنج بینام یکی از انواع برنج جویبار است که برای بار اول در روستای پهناب جهت کشت دوم استفاده شد.

برنج بینام چیست؟

با اینکه مشخصات برنج بینام (بهنام) به صورت بسیار جزئی با مشخصات برنج امراللهی متفاوت است ولی ما این دو نوع برنج را همیشه یکسان فرض می کنیم.

میزان محصول برنج بینام کشت اول در هر هکتار نسبت به طارم هاشمی در شرایط یکسان اندکی بیشتر است.

برنج بینام در مقایسه با طارم هاشمی کمی کوتاهتر و چاقتر است ولی عطر کمتری دارد. قدرت پخت برنج بینام از طارم هاشمی پایینتر است ولی اگر برنج امراللهی کشت اول به برنج کهنه تبدیل شود آنگاه پخت بسیار عالی خواهد داشت بطوری که پخت آن به پخت برنج بینام کشت دوم نزدیک خواهد شد.

شاهد هستیم که در سال های اخیر میزان سطح زیر کشت برنج بینام در جویبار بسیار کمتر شده است. ولی علت کاشت برنج بینام چیست؟

شالیکاران جویبار اغلب از بذر برنج بینام برای کشت دوم استفاده می کنند. زیرا در فصل پاییز برنج بینام نسبت به سرما مقاوم بوده و زود رس خواهد بود. در نتیجه برداشت برنج بینام کشت دوم در فصل پاییز قبل از رسیدن سرما قابل برداشت خواهد بود. بنابراین همواره نیاز به شالی بذری برنج بینام در میان کشاورزان جویباری وجود خواهد داشت.

برنج ایرانی نسبت به سرما بسیار حساس است. اگر شالیکار حرفه ای و سریع عمل نکند آنگاه برنج کشت دوم با سرمای پاییز مواجه می شود. در نتیجه هیچ محصولی برداشت نخواهد شد.

تفاوت برنج کشت اول و دوم بینام

بدون شک تفاوت چشمگیر قیمت برنج امراللهی کشت دوم با کشت اول بخاطر تفاوت در کیفیت این دو نوع برنج می باشد. تفاوت در ظاهر، عطر، پخت و… که به صورت کامل در موارد زیر خلاصه می شود:

  1. مهمترین تفاوت برنج کشت اول و دوم بینام در پخت برنج می باشد. برنج بینام کشت دوم به عنوان بهترین برنج پختی مازندران است که به خوبی و به اندازه کافی قد می کشد ولی برنج بهنام کشت اول چنین پختی ندارد.
    تفاوت برنج کشت اول و دوم بینام
    [highlight color=”pink”]لازم به ذکر است که اگر برنج بینام به اندازه تقریبا ۸ الی ۱۰ ماه در انبار خشک و خنک باقی بماند و تبدیل به برنج کهنه شود آنگاه پخت بسیار عالی حتی نزدیک به پخت برنج کشت دوم خواهد داشت.[/highlight]
  2. فرق برنج کشت اول و دوم بینام در عطر و بوی این دو نوع برنج می تواند باشد. برنج بینام کشت دوم عطری ترین برنج مازندران است و عطر آن قابل مقایسه با برنج بینام کشت اول نیست.
  3. ظاهر برنج بینام کشت اول و دوم با یکدیگر تفاوت دارد. با اینکه از نظر قالب و سایز شبیه به یکدیگر هستند ولی رنگ برنج بینام شبیه برنج طارم هاشمی و سفید است ولی رنگ برنج کشت دوم سبز کمرنگ است.
    پارامترهای فوق را در برنج بینام (تصویر زیر) در نظر گرفته و با برنج کشت دوم مقایسه کنید.

قیمت برنج بینام کشت اول در جویبار

بسیاری از تاجران کیفیت برنج بینام را تقریبا هم رده با برنج طارم هاشمی می دانند. بنابراین قیمت برنج بینام کشت اول در جویبار تقریبا نزدیک به قیمت برنج طارم هاشمی و یا کمتر از آن است. اما در برخی از ماه های سال قیمت برنج بینام کشت اول از طارم هاشمی گرانتر می شود. به راستی علت این موضوع چیست؟

در دوره ای از سال با افزایش قیمت برنج بینام کشت دوم تقاضا برای خرید برنج بینام کشت اول هم افزایش می یابد. ولی چرا؟

قیمت برنج بینام کشت اول در جویبار

مثلا در برج ۲ قیمت برنج ها افزایش می یابد (به علت کمبود برنج ایرانی در بازار) و انتظار داریم قیمت برنج بینام هم افزایش یابد. ولی این حجم از افزایش قیمت برای برنج بینام چه توجیهی دارد؟

درست است که در برج ۲ برنج های پارساله به برنج های کهنه با قدرت پخت بالا تبدیل می شوند ولی بسیاری از سودجویان از این موضوع استفاده کرده و بخاطر شباهت برنج بینام کشت اول به برنج بینام کشت اول آنها را با یکدیگر ترکیب کرده و به قیمت برنج کشت دوم می فروشند. زیرا در این دوره از سال پخت برنج بینام به پخت برنج کشت دوم نزدیک شده و تقریبا پخت یکسانی خواهند داشت.

با افزایش تقاضا برای برنج بینام کشت اول در این دوره از سال از طرف برخی از سودجویان، قیمت این برنج خود به خود افزایش می یابد.

برنج ایرانی را فقط از مراکز قابل اطمینان در شمال خریداری کنید. زیرا زمانی که برنج به دست واسطه ها و دلال ها می رسد، هم قیمت برنج بالا می رود و هم امکان ترکیب برنج ها با یکدیگر افزایش می یابد.

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا حالا کسی رأی نداده! اولین نفر باشید.

بازرگانی برنج توسکا

برای مشاوره و سفارش روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و سفارش

راه های ارتباطی

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مدیر فروش: علی ملائی

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 09119055998

شماره تماس: 09354371643

پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

تلگرام: tooskarice@

اینستاگرام: tooskarice@

ایمیل: tooskarice@gmail.com

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.